-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1651 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چگونه مورد پسند و احترام ديگران قرار بگيريم؟ به طور كلي چه معيارها وا لگوهايي براي اين كار وجود دارد؟

از مكاتبه شما با واحد سپاسگزاريم. سؤال خوبي طرح كرده ايد و اميدواريم پاسخ آن مفيد باشد.

محبوب واقع شدن يكي از عميق ترين و ريشه دار ترين انگيزه هاي آدميان است. همه انسان ها دوست دارند محبوب، مورد توجه و احترام ديگران باشند و همه قدر آن ها را بشناسند. نكتة جالب توجه اين است كه محبوبيت، امري مادرزادي و ارثي نيست و هر كس بخواهد، مي تواند با مختصر مراقبت و دقتي مقدمات اين كار را فراهم كند.

در روان شناسي مبحثي وجود دارد به نام ادراك ميان فردي[46] كه به نحوة قضاوت افراد و برداشت آنان از هم مي پردازد. آگاهي از چگونگي اين قضاوت ها و برداشتها مبحث بسيار شيريني است كه بسياري از روان شناسان را به خود مشغول داشته و كتب متعددي دربارة آن نوشته شده است كه مي توانيد به آن ها مراجعه كنيد و دانش خود را در اينباره بيشتر نماييد.[47]

در هر حال در اين مورد دانستن نكات زير مهم و اساسي است.

1-محبوبيت امري نسبي است، يعني هيچ انساني را نيم توان يافت كه نزد همة ابناي بشر محبوب باشد، حتي اگر پيامبر خدا و پاكترين انسان روي زمين باشد؛ به دليل آن كه هر كسي بر حسب فكر گماني دارد. شايد اگر حقايق عالم بر همة انسان ها آشكار بود و همه يك طور فكر مي كردند و يك ديدگاه را داشتند، ولي در حال حاضر غلبه هوا و هوس ها،خرافات، جهل ها، تعصبات و ... سبب شده كه مردم طرز فكرهاي متفاوتي داشته باشند و بهره شان از حقيقت متفاوت باشد. در قرآن آيه جالبي وجود دارد. وقتي خداوند آدم و حوا را از بهشت راند و به زمين فرستاد، خطاب به آنان فرمود: ... اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم في الارض مستقر و متاع الي حين.[48] اين آيه تصريح دارد كه بعض انسان ها روي زمين دشمن بعضي ديگرند. بنابراين محبوبيت روي زمين امري نسبي است، نه مطلق.

2-آيه ديگري در قرآن داريم كه نشان مي دهد تأليف قلوب يعني نزديك ساختن و مهربان كردن دل هاي آدميان به هم، در اختيار خداوند است: إذكنتم أعداء فألّف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخطانا.[49] نيز سورة انفال آية63 : ... و ألّف بين قلوبهم لو أنفقت ما في الارض جميعاً ما ألّفت بين قلوبهم و لكن الله ألّف بينهم...

در اين دو آيه تصريح شد ه كه خداوند دل ها را نسبت به هم مهربان ساخته و آن ها را به هم نزديك مي كند، حتي اين كار از پيامبر اسلام سلب شده، زيرا خداوند مي فرمايد: اگر همة آنچه را در زمين هست، صرف مي كردي، نمي توانستي دل هاي ايشان را به هم الفت دهي.

3-نتيجه مهمي كه از اين مقدمات مي گريم اين است كه هيچ محبوبيت و الفتي جز به اذن پروردگار نيست . بنابراين انسان ابتدا بايد خود را الهي كند تا از اين راه نزد خدا محبوب شده و كم كم نزد بندگان نيز مورد احترام و قبول واقع شود.

4-يكي از شروط اصلي محبوب شدن اين است كه انسان در نفس خود به عالَم و مردمان حس محبت و دوستي داشته باشد. كسي كه هيچ علاقه اي به مردمان ندارد، همين حس را در آنان نسبت به خود القا مي كند و در نتيجه هرگز محبوب نخواهد شد.

5-پس از اين آگاهي ها نوبت به بعض امور مي رسد كه قسمتي شخصي است و قسمي مربوط به روابط اجتماعي. آنچه بر مي شماريم گوشه اي از آن است.

چه كنيم خود را در نزد ديگران محبوب سازيم.

الف) ظاهر آرساته و تميز در لباس پوشيدن و رعايت ادب در برخورد با ديگران و احترام فراوان به والدين و محبت به اعضاي خانواده، به محبوب شدن كمك زيادي خاهد كرد. البته لازم نيست براي آراستگي ظاهر ولخرجي كنيم و هر روز گرفتار يك مد جديد بشويم، بلكه با همان لباس چند سال قبل و پاكيزه نگه داشتن آن، مي توان آراستگي را حفظ كرد.

ب) اگر دلتان مي خاهد محبوب شويد بايد بكوشيد فضاي دَور و بر خود را گيرا و جذاب و شاد سازيد، زيرا به تجربه ثابت شده است كه آدم هاي پرشور و شاد بيش از افراد سرد و بي حال و عبوس، ديگران را به خود جلب مي كنند.

ج) فروتني يكي از شرايط اساسي كسب محبوبيت است. كساني كه خود خواه هستند و پيوسته از برتر يهاي خيالي خود حرف مي زنند و بدان مي بالند، كمتر ممكن است مردمان محبوبي باشند.

براي كسب محبوبيت لازم است تا آن جا كه امكان دارد كارهايي را كه به شما محوّل شده است، به خوبي انجام دهيد و خودتان را آماده كنيد كه از ديگران ياد بگيريد و به اصلاح اشتباهات خويش بپردازيد تا نتايج آينده كارتان بهتر شود. آدمياني كه دانا هستند، كمتر متكبر و خودخواه از اب در مي آيند. گوش دادن به حرف ديگران خوبي هاي زيادي دارد، زيرا اطرافيان وقتي ببينند كه با دقت به حرفشان گوش مي دهيم تا ياد بگيريم، خوشحال مي شوند. اين امر به محبوبيت ما ميان آنان كمك خواهد كرد. فروتني، احترام به آزادي عقيده ديگران و يكدنده نبودن و حق حيات براي ديگران قايل بودن، از جمله چيزهايي است كه در هر كسي پيدا شود، زيبايي و گيرايي خاصي خواهد داشت. عوض اين كه به ديگران بگوييد فلان عقيده شما صد در صد غلط است، بهتر است بگوييد: عقيده شما را فهميدم، ولي فكر نمي كنيد فلان نظر كامل تر است. رعايت شرط ادب به كسب وجهه شما در ميان افراد كمك خواهد كرد.

اگر ميان مردم به منطقي بودن و خردمندي معروف شويد، شما را به محبوبيت نزديكتر مي سازد.

د) هميشه بايد كردار و رفتارتان با هم جور بيايد، يعني اگر قولي داديد يا ادعايي كرديد، بايد بدان عمل كنيد تا مردم و خانواده روي قول شما حساب كنند. كسي كه به قول خود وفا نمي كند، يا گاهي به حرف خويش عمل مي كند و گاهي نمي كند، به محبوبيت نمي رسد.

ه‍) صداقت و يكي بودن ظاهر و باظن شما زماني بر همه آشكار خواهد شد كه بدانند پشت سرشان از ان ها غيبت نمي كند و به واقع دلسوزشان هستيد. غيبت هر چند كه ممك است از بدجنسي نباشد، ولي دشمن شماره يك محبوبيت است.

و) رازداري و حفظ اسرار ديگران، يكي ديگراز عوامل محبوب شدن است. اشخاص بايد به راز داري شما ايمان آورند و وقتي از شما خواهش مي كنند رازشان رافاش نسازيد، جدّاً از اين كار خودداري نماييد.

ز) تا آن جا كه مقدور است، از تشويق ديگران مضايقه نكنيد، چه بدين وسيله عوض آن كه خود را بسازيد، به ساختن ديگران اقدام مي كنيد. وقتي ديگران را به خودشان خوشبين ساختيد، به ناچار آن ها را به خودتان خوش بين ساخته ايد. روشن تر بگوييم: وقتي كه مرتباً از ديگران انتقاد مي كنيد، بالاخره به جايي مي رسيد كه آن ها را نسبت به خودتان بدبين مي سازيد. اين بدبيني سرانجام به خود شما بر مي گردد و به محبوبيتتان لطمه مي زند. اين طبيعت بشر است: از آدمي كه از او بشدت انتقاد كند، خوشش نخواهد آمد. پس با تشويق و انتقاد به موقع، به محبوبيت خود بيفزاييد.

ح) به پدر و مادر در كارهاي منزل، مزرعه يا كارخانه كمك كنيد و به ياري برادران و خواهرانتان بشتابيد. فكر نكنيد ان ها از كمك هاي شما سوء استفاده خواهند كرد و قدر محبت هايتان را نخواهند دانست. هرچه محبت هاي شما بيشتر شود، در نظر والدين و افراد ديگر خانواده محبوب تر خواهيد شد.

از درگاه ايزد يكتا خوشبختي و موفقيت شما را ارزو مي نماييد. اميدواريم در آينده خبرهاي توفيقات خويش را براي ما بنويسيد و از مكاتبه با ما دريغ نورزيد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.